Regulamin zgłaszania i rozpatrywania Reklamacji w zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Centrum Medyczne Sanitas Sp. z o.o. z dn. 02.01.2024 r.
Prawa pacjenta wynikają z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, w szczególności z ustawy dnia o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2024 r., poz. 581 z późn. zm.)
§1 ZAKRES STOSOWANIA
Niniejszy Regulamin określa zasady składania i rozpatrywania reklamacji w zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Centrum Medyczne „SANITAS” sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie przy ul. Okopowej 3, 20-022 Lublin.
§2 STOSOWANA TERMINOLOGIA
- Użyte w niniejszym regulaminie określenia oznaczają:
- Reklamacja (uważa się za nią również skargę ustną lub wniosek) – oznaczają oświadczenie Pacjenta, domagającego się od Centrum Medycznego „SANITAS” sp. z o.o. określonego działania, w tym co do zgłoszonych zastrzeżeń odnośnie udzielonego świadczenia zdrowotnego lub braku jego udzielenia, innych spostrzeżeń dotyczących organizacji udzielanych świadczeń przedmiotowych i podmiotowych oraz roszczeń finansowych, bądź rzeczowych z tym związanych,
- Pacjent – osoba fizyczna, której udzielono świadczenia zdrowotnego lub która oczekiwała na udzielenie jej takiego świadczenia;
- Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta – osoba rozpatrująca reklamację w Centrum Medycznym „SANITAS” sp z o.o., adres e-mail: b.grzegorczyk@cmsanitas.pl tel: 667 700 415;
- Świadczenia zdrowotne – działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania;
- Miejsce składania reklamacji - Sekretariat (II piętro), Rejestracja Ogólna (I piętro), Rejestracja Zabiegowa (parter), Rejestracja Rehabilitacji (II piętro), Rejestracja Stomatologiczna (I piętro); Rejestracja Podstawowej Opieki Zdrowotnej (II piętro)
- Osoba przyjmująca pisemną reklamację – pracownik Sekretariatu, Rejestracji, Kierownicy działów
- Adres e-mail – info@cmsanitas.pl
- Druk zgłoszeniowy – „Formularz zgłoszenia reklamacji”, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Niezależnie od procedury reklamacyjnej obowiązującej w Centrum Medycznym „Sanitas” Sp. z o.o. Pacjent ma prawo do zaskarżenia działań lub zaniechań związanych z prowadzonym wobec niego procesem terapeutycznym lub diagnostycznym poprzez wszczęcie odpowiedniego postępowania przed niżej wymienionymi podmiotami/instytucjami:
- Rzecznik Praw Pacjenta: ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa;
- Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Lubelskiej Izby Lekarskiej: ul. Chmielna 4, 20- 079 Lublin;
- Lubelski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia: ul. Szkolna 16, 20-124 Lublin;
- Sąd Rejonowy Lublin Zachód w Lublinie: ul. Konrada Wallenroda 4d, 20-607 Lublin -jeżeli w związku z udzielaniem w Centrum Medycznym „Sanitas” Sp. z o.o. u Pacjenta powstał uszczerbek na zdrowiu i Pacjent ubiega się o przyznanie mu zadośćuczynienia pieniężnego za krzywdę lub/i odszkodowania o wartości, która nie przekracza lub jest równa 100.000,00 zł lub jeżeli w związku z udzielaniem w Centrum Medycznym „Sanitas” Sp. z o.o. zostały naruszone prawa pacjenta i Pacjent ubiega się o przyznanie mu zadośćuczynienia pieniężnego za krzywdę o wartości, która nie przekracza lub jest równa 100.000,00 zł: ul. Konrada Wallenroda 4d, 20-607 Lublin;
- Sąd Okręgowy w Lublinie: ul. Konrada Wallenroda 4d, 20-607 Lublin - jeżeli w związku z udzielaniem w Centrum Medycznym „Sanitas” Sp. z o.o. u Pacjenta powstał uszczerbek na zdrowiu i Pacjent ubiega się o przyznanie mu zadośćuczynienia pieniężnego za krzywdę lub/i odszkodowania o wartości, która przekracza 100.000,00 zł lub jeżeli w związku z udzielaniem w Centrum Medycznym „Sanitas” Sp. z o.o. zostały naruszone prawa pacjenta i Pacjent ubiega się o przyznanie mu zadośćuczynienia pieniężnego za krzywdę o wartości, która przekracza 100.000,00 zł.
§3 ZASADY ZGŁASZANIA REKLAMACJI
- Upoważniony pracownik Centrum Medyczne „SANITAS” przyjmuje i rozpatruje skargi i wnioski w sposób gwarantujący równe traktowanie stron, zachowanie obiektywizmu, przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa.
- Uruchomienie postępowania reklamacyjnego następuje po zgłoszeniu na formularzu reklamacyjnym dostępnym w miejscu składania reklamacji, w formie elektronicznej, na adres: info@cmsanitas.pl, korzystając z druku zgłoszeniowego do pobrania na stronie: www.cmsanitas.pl, w zakładce: „Kontakt , „Reklamacje” „Formularz zgłoszenia reklamacji”,
bądź listem poleconym, wysłanym na adres Centrum Medycznego Sanitas Sp. z o.o.
W szczególnych przypadkach reklamacja może zostać złożona ustnie, bezpośrednio Pełnomocnikowi ds. Praw Pacjenta (w przypadku osób mających trudności z pisaniem czy czytaniem i w trakcie wizyty w Centrum Medycznym „SANITAS” sp. z o.o.), z tym że wówczas pracownik ten spisuje na druku zgłoszeniowym oświadczenia Pacjenta, a następnie treść taką odczytuje mu, po czym Pacjent lub Pracownik czyni adnotację treści: „zgodne oświadczeniem”, a końcowo pod tekstem Pacjent składa swój podpis.- Osoba przyjmująca reklamację potwierdza pisemnie datę jej wpływu (przy elektronicznej formie złożenia reklamacji decyduje data nadesłania wiadomości e-mail),
- Reklamacja zawiera – oprócz danych zawartych wyżej pkt 1.1, napisane w sposób czytelny:
- imię i nazwisko Pacjenta oraz datę jej sporządzenia, adres, numer telefonu oraz adres zamieszkania (adres do korespondencji – jeśli jest inny niż adres zamieszkania) Pacjenta,
- treść reklamacji – w tym: wskazanie daty udzielenia świadczenia zdrowotnego (lub zaniechania jego udzielenia) oraz jego rodzaj, osobę udzielającą świadczenie, lub która udzielić miała świadczenia, okoliczności uzasadniające reklamację/skargę/wniosek, względnie inne dowody dokumentujące poniesione koszty, żądanie Pacjenta, sugerowany sposób komunikacji z Pacjentem, tj. pisemny, elektroniczny, ustny, telefoniczny
- podpis osoby składającej reklamację.
- W sytuacji, gdy reklamacja dotyczy wydanego orzeczenia, zaświadczenia, opinii itp., Pacjent ma obowiązek dołączyć do druku zgłoszeniowego stosowne dokumenty będące podstawą zgłoszonej reklamacji.
- W sytuacji, gdy reklamacja zawiera w swej treści żądanie zwrotu/zapłaty określonej kwoty na rzecz Pacjenta, Pacjent ten ma obowiązek załączyć wszelkie dowody, które wedle niego świadczą o tym, iż poniósł koszt związany z reklamowanym świadczeniem.
- W przypadku braku dołączenia w/w dowodów, o których mowa w ust. c i d, Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta wzywa Pacjenta (chyba, że kontakt jest niemożliwym na skutek braków treści wykazanych w b) do ich przedłożenia w terminie 14 dni po rygorem pozostawienia reklamacji bez rozpoznania, o czym należy Pacjenta pouczyć.
§4 ROZPATRYWANIE REKLAMACJI PRZEZ PEŁNOMOCNIKA DS. PRAW PACJENTA
- Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej (także elektronicznej) lub ustnej (telefonicznej) według życzenia Pacjenta. W przypadku udzielenia odpowiedzi ustnej (również telefonicznej), Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta czyni o tym fakcie wzmiankę na druku zgłoszeniowym pozostającym w dokumentacji Centrum Medycznego Sanitas Sp. z o.o.
- Reklamacja powinna być rozpatrzona w terminie 14 dni od dnia jej wpływu do Centrum Medycznego Sanitas Sp. z o.o., chyba że rozpatrzenie reklamacji/skargi/wniosku w tym terminie jest niemożliwe z przyczyn wskazanych w § 3 pkt 2.d i 2.e.
W przypadku, gdy rozpatrzenie reklamacji/skargi/wniosku w terminie 14 dni nie będzie możliwe również z innych przyczyn (np. wobec konieczności zasięgnięcia opinii lekarza), Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta informuje Pacjenta w terminie 14 dni od dnia wpływu reklamacji o niemożliwości jej rozpatrzenia w tym terminie, podając jednocześnie przyczynę zwłoki oraz przewidywany termin udzielenia odpowiedzi, nie dłuższy niż 1 miesiąc od dnia wpływu reklamacji.
§5 TERMIN SKŁADANIA REKLAMACJI
- Reklamacja może być wniesiona w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym świadczenie zdrowotne zostało udzielone lub miało być udzielone.
- Reklamacja wniesiona po tym terminie nie będzie podlegała rozpatrzeniu.
- ie pozbawia to pacjenta prawa do zaskarżenia udzielonego świadczenia, względnie zaniechania jego udzielenia, poprzez wszczęcie stosownego postępowania przed podmiotami, o których mowa w § 1 ust. 2 Regulaminu.
KLAUZULA INFORMACYJNA RODO
- Złożenie reklamacji inicjuje procedurę, w ramach której dochodzi do wszczęcia postępowania wyjaśniającego, a co za tym idzie, przetwarzania danych osobowych Pacjenta, których udostępnienie, pozyskanie, przekazanie przez Nasz personel jest niezbędne, aby zagwarantować Pacjentowi dostęp do rzetelnych informacji o swoim stanie zdrowia i okoliczności związanych z jego ochroną przez Centrum Medyczne „Sanitas” Sp. z o.o. Celem postępowania wyjaśniającego jest dokładne ustalenie podstaw faktycznych zgłaszanych zastrzeżeń wobec wdrożenia lub braku wdrożenia wobec Pacjenta czynności medycznych.
- Administratorem danych osobowych przetwarzanych w związku z procedurą reklamacyjną jest Centrum Medyczne „SANITAS” sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, ul. Okopowa 3, 20-022 Lublin. Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych i uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) oraz odpowiednich przepisów prawa krajowego.
- Poprzez złożenie reklamacji Pacjent wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych takich, jak: imię, nazwisko, płeć, PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu oraz informacji o swoim stanie zdrowia, historii leczenia wynikających z dokumentacji medycznej utworzonej przez personel lekarski Centrum Medycznego „Sanitas” sp. z o.o.
- Pacjent ma prawo do cofnięcia w każdym czasie zgody na przetwarzanie danych osobowych związanych z procedurą reklamacyjną, co pozostaje bez wpływu na zgodność ich przetwarzania do czasu cofnięcia zgody. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych uniemożliwia kontynuację procedury reklamacyjnej.
- Dane osobowe pacjenta będą przetwarzane na podstawie następujących przepisów prawa:
- art. 6 ust. 1 lit. a RODO – zgoda pacjenta,
- art. 6 ust. 1 lit. f RODO – prawnie uzasadniony interes Centrum Medycznego „Sanitas” Sp. z o.o., którym jest ustalenie okoliczności faktycznych skarg i zastrzeżeń Pacjenta, a poprzez to, podjęcie obrony przed roszczeniami zgłaszanymi przez Pacjenta. - Dane osobowe Pacjenta dotyczące zdrowia będą przetwarzane na podstawie następujących przepisów prawa:
- art. 9 ust. 1 i 2 lit. a RODO – zgoda pacjenta,
- art. 9 ust. 1 i 2 lit. F RODO – przetwarzanie danych jest niezbędne do ustalenia zasadności zgłaszanych roszczeń. - Operacje na danych osobowych będą dokonywane jedynie przez upoważnionych pracowników Administratora obowiązanych do zachowania tajemnicy służbowej lub innej tajemnicy prawnie chronionej.
- Dane osobowe Pacjenta związane z procedurą reklamacyjną będą przetwarzane przez Centrum Medyczne „Sanitas” Sp. z o.o. tylko w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia reklamacji i tylko przez okres 3 lat od dnia zakończenia procesu reklamacyjnego. Termin trzech lat jest ogólnym terminem przedawnienia roszczeń wynikłych z czynu niedozwolonego (błędu lekarskiego) lub wynikłych z naruszenia praw pacjenta.
- Na zasadach określonych przepisami RODO Pacjentowi przysługują następujące prawa: prawo dostępu do treści swoich danych, prawo do ich sprostowania, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym, prawo do ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także przenoszenia danych – w przypadkach przewidzianych prawem, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Pacjent uzna, że przetwarzanie jego danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych. Dane adresowe Prezesa UODO:ul. Stawki 2 00-193 Warszawa.
- Administrator oświadcza, że dane osobowe nie zostaną przekazane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej i nie będą poddane procesowi automatycznego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
- W sprawach dotyczących danych osobowych przetwarzanych w związku z procedurą reklamacyjną należy kontaktować się pisemnie pod adresem siedziby Administratora lub mailowo: info@cmsanitas.pl
Do pobrania: Formularz zgłoszenia reklamacji